L'ESCOLA ADOPTA UN MONUMENT

Què és el programa L’ESCOLA ADOPTA UN MONUMENT?
El programa d’adopció escolar de monuments pretén dinamitzar el coneixement del patrimoni històric i arqueològic de cada municipi a través d’un treball específic als centres educatius entorn a un “monument” proper.

Què vol dir adoptar un monument?
La definició genèrica d’un monument és d’un “objecte o document d’utilitat per a la història”. Actualment, la concepció de monument com a element patrimonial ha superat la seva relació exclusiva amb edificis emblemàtics o amb una valoració fonamentalment artística (monestirs, castells, catedrals), per associar-se a conjunts urbans o rurals, edificacions senzilles, jaciments arqueològics, etc., molts d’ells poc espectaculars des del punt de vista visual però històricament significatius i informatius, especialment en el context de la història local.

Així doncs, un monument adoptat pot ser un jaciment arqueològic de qualsevol època, un espai urbà com places o carrers, un taller artesanal, una antiga explotació agrícola, etc. 

L’adopció de monuments implica que un centre educatiu inclogui en el seu projecte de centre el coneixement i l'estudi d’un monument de la seva localitat com a centre d’interès per a un o tots els seus cicles educatius.
Al final de cada curs escolar, el treball realitzat per l’alumnat (o una selecció d’aquest) haurà de divulgar-se mitjançant exposicions, per via telemàtica o per altres mitjans.

Els centres educatius rebran suport didàctic, documental i tècnic tant del Laboratori d’Arqueologia i Ensenyament de la UAB, com del CdA de la Noguera per a la realització de totes les fases del programa.



Com dur a terme un projecte d’adopció?
L’adopció d’un monument per part d’un centre educatiu implica la introducció d’unitats de programació a l’aula entorn a aquest eix temàtic que s’ajustin als objectius generals d’etapa per a cada cicle.  

Al mateix temps ofereix l’oportunitat de realitzar activitats extracurriculars intercicles i de divulgació extraescolar de la tasca duta a terme per l’alumnat sobre el monument adoptat.
Cada centre educatiu pot optar per desenvolupar el projecte únicament a un dels cicles, tractant a cadascun dels seus dos cursos aspectes diferents del projecte.

L’altra opció consisteix en incloure a la programació de cada cicle una unitat de programació referent al projecte d’adopció d’un monument. En cada cas, a final de curs s’organitzaran activitats per donar a conèixer el treball realitzat a la resta de l'alumnat.

Com triar un monument?
L’elecció del monument és decisió de cada centre educatiu a partir de les suggerències i propostes del Laboratori d’Arqueologia i Ensenyament i/o del CdA de la Noguera.

Quin suport es rebrà per a realitzar el programa?
El Laboratori d’Arqueologia i Ensenyament i el CdA de la Noguera prestaran suport a tots els aspectes de posada en marxa que el centres considerin necessaris. 
De forma específica, aquests àmbits d’assessorament es poden concretar en:
- La tria del monument
- Informació sobre el monument i recursos didàctics de suport
- Disseny de les unitats de programació
- Propostes d’activitats intercicles i extraescolars
- Realització i/o ajut per l’organització d’activitats puntuals relacionades amb les unitats de programació (xerrades, tallers, organització de visites, etc.)
- Assessorament i suport tècnic per a la realització d’activitats extraescolars

Quin és el procediment per adoptar un monument?
El procés d’adopció d’un monument per part d’un centre educatiu requereix uns mesos de preparació. Per tant, els centres hauran de programar la posada en marxa del projecte d’un curs a un altre. Tot i així, al final del curs anterior a l’inici del programa és recomanable presentar-ho al centre i a l’alumnat.

El primer pas per a l’adopció d’un monument consisteix en contactar amb el Laboratori d’Arqueologia i Ensenyament o el CdA de la Noguera. A partir d’aquest primer contacte caldrà reunir-se amb els responsables del programa per triar el monument i l’opció més adequada per dur a terme les activitats i fer-ne un primer esbós de les que es faran i el seu calendari. Al llarg dels següents mesos s’aniran concretant les propostes d’activitats i les pautes de realització fins a l’elaboració d’un pla del projecte.
Una vegada s’iniciï la posada en marxa del projecte, i en funció del pla elaborat, els centres podran rebre suport per part del Laboratori d’Arqueologia i Ensenyament o el CdA de la Noguera.
Al final de cada curs escolar es farà una reunió d’avaluació de les activitats realitzades.

Quines activitats es poden realitzar?
Les activitats intercicles poden ser de posada en comú i exposició dels resultats, en el cas de que participi tot l’alumnat d’un centre, o de presentació i visita guiada a l’alumnat que no hagi participat per part de l’alumnat que sí que ho hagi fet.
Les activitats extraescolars poden ser molt diverses en funció del centre i del municipi: des d’exposicions al museu local o comarcal fins al lliurament dels resultats de les activitats a les regidories de Cultura i Ensenyament, passant per la creació o inclusió en pàgines web d'alguns del treballs, edició de materials didàctics, d’algun petit opuscle, etc.





FRUITA A LES ESCOLES 2013-2014

Campanya per promoure el consum de fruita entre els escolars. Curs 2013-2014.
Menjar fruita és sa i divertit! I els més petits ho descobreixen amb el Pla de consum de fruita a les escoles, una iniciativa de la Unió Europea que a Catalunya es va iniciar el curs escolar 2009/2010 i que es fa efectiva mitjançant una acció coordinada dels departaments d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Salut i Ensenyament. 

La campanya, que aquest curs va adreçada als nens de cicle inicial i mitjà de primària consisteix a distribuir gratuïtament fruites i hortalisses als escolars dels centres educatius de Catalunya que hagin sol·licitat la participació i va acompanyada d'activitats educatives i de lleure relacionades amb l'alimentació, l'agricultura i la salut.



Durant 5 o 6 mesos del curs 2013/2014, es distribuirà, una vegada al mes, fruites i/o hortalisses seleccionades en funció de l'estació de l'any, la proximitat i la qualitat. 

La fruita es repartirà entre els nens i les nenes dins del recinte de l'escola, perquè la consumeixin durant l'esmorzar i/ o el berenar.

En el primer trimestre del curs 2013/2014, està previst fer un lliurament al mes de novembre.


En aquesta activitat hi participen 11 centres de la nostra zona.