Seminaris de
coordinació de competències bàsiques
Aquesta és una experiència que estant duent a terme els centres de la zona, dins del Pla de Formació de Zona, que comporta una metodologia de treball molt interessant. Es fan tres seminaris de coordinació internivells, com hem dit abans dins del Pla de Formació de Zona, sobre competències bàsiques. Van adreçats als centres d'EI, d'educació primària i d'educació secundària. Se'n fa un a cada localitat.
El seminari de
Montcada i Reixac és sobre l'expressió escrita
i aquest és el 3r any que es fa. A Santa Perpètua aquest curs comença un
seminari sobre l'expressió escrita i a Ripollet en comença un altre de matemàtiques.
Els objectius d'aquests seminaris són:
- Posar en comú el que fa cada
centre
- Intercanviar experiències
d'aplicació a l'aula
- Experimentar estratègies de
treball
Aquests
seminaris tenen el suport de persones expertes, en concret els d'expressió
escrita amb la Dolors Quinquer de l'ICE de la UAB i el de matemàtiques amb
l'Inspector Paco Martín. Hi assisteixen representants dels centres, dels equips
directius i, també, professors designats
pels centres. La coordinació va a càrrec del CRP que també assisteix als
seminaris. La periodicitat és un cop al mes.
Es basa
en treballar les competències bàsiques partint de la revisió del treball que
s’ha fet a cada centre, analitzant en
quin punt es troben, per tal d’organitzar el contingut del seminari i així
poder treballar les mancances que es detecten. Com a resultat d’aquesta anàlisi
es decideix el contingut que es vol treballar.
Com
s’organitzen les sessions del seminari:
a) Es
dóna una pauta o guió per ajudar a explicitar el punt de partença de cadascú,
és a dir, com treballen aquests aspectes a l’aula habitualment.
b) Es
fan aportacions teòriques que permetin situar i identificar les dificultats i
mancances en la pròpia pràctica.
c) Es
treballen exemples pràctics per experimentar en el seminari, amb l’objectiu de
vivenciar i compartir l’experiència. Es preparen bases d’orientació i d’altres
suports que serveixin de “bastida” a l’alumnat.
d)
S’inclouen en la proposta de treball instruments d’avaluació i d’autoavaluació
que ajudin a l’apropiació i a la gestió dels errors.
e) Es
proposen activitats de suport per aprofundir i clarificar com a complement del
treball fet.
Metodologia:
A més a més del que es treballa a
cada sessió, també es reflexiona sobre l’activitat treballada a l’aula, per
comprovar-ne l’aplicació i els resultats obtinguts.
Per fer aquesta reflexió, es
creen els grups impulsors a cada centre. Aquests grups estan formats per les
persones que assisteixen al seminari i tres o quatre mestres/professors que són
els que experimenten les propostes sorgides del seminari i les fan extensives a
la resta del professorat.
Una altra qüestió a tenir en
compte, és la de vetllar per la incorporació de les propostes validades, en el
treball habitual dels centres, és a dir aconseguir la implementació, la
continuïtat del treball iniciat i la incorporació al discurs pedagògic del
centre.
Creació del portafoli del centre
i del seminari: es proposa que cada centre faci un recull del material
recopilat i del treball fet en suport paper (per tenir evidències del treball
fet: fotografies, vídeos...) i, també, en suport digital.
A la pàgina web del CRP,
hi ha un espai moodle específic pels seminaris on els centres poden
penjar els treballs que experimenten a l’aula, a partir de les propostes
sorgides en el seminari.